Logotype för Storfors kommun

Toppbetyg för hemtjänstpersonalen i Storfors

95 procent av hemtjänstens kunder i Storfors är nöjda eller mycket nöjda med hemtjänsten i sin helhet.

Det visar Socialstyrelsens rapport Öppna jämförelser 2018.

- Det är naturligtvis jätteroligt, men jag är inte förvånad. Det händer att kunder som flyttat till andra kommuner ringer och säger att de saknar hemtjänsten i Storfors, säger undersköterskan Viviann Jakobsson.

I Storfors jobbar 35 undersköterskor och ett vårdbiträde inom hemtjänsten. De har inga delade turer, men nyligen gjordes scheman om så att man även ska kunna täcka frånvaro inom särskilt boende och vice versa.

- Det känns jättebra. Vi kan minska behovet av vikarier om vi hjälps åt på detta sätt och för kunderna innebär det färre ansikten, säger Irene Johansson.

Mirva Roivanen har jobbat sju år inom hemtjänsten och stortrivs tack vare sina goda kollegor.

- Vi hjälps alltid åt och vi löser alla problem. Vi är helt suveräna på det och den kamratskapen skapar en väldigt god stämning, säger hon,

Socialstyrelsens rapport visar också att Storfors ligger bra till när det gäller bemötande, förtroende och trygghet i hemtjänsten.

Medelvärdet i Sverige är 36 procent medan Storfors ligger på femte plats i landet med värdet 53 procent.

60 procent tycker att personalen tar hänsyn till åsikter och önskemål, att det går att påverka vilka tider som personalen kommer och att personalen har tillräckligt med tid till att utföra sitt arbete.

Det är också högt jämfört med medelvärdet i Sverige som ligger på 51 procent.

En av de nöjda kunderna är Birte Sanderhoff Jensen. Just idag får hon hjälp att ta på sig stödstrumporna och Viviann använder ett sinnrikt silikonskynke för att det ska gå extra lätt.

- Jag gillar all hemtjänstpersonal, de är ofta så kramgoa, skrattar Birte, som också är glad att en del nysvenskar fått jobb inom hemtjänsten.

- Det är så roligt att se hur de kommer in i samhället och de jag träffar är både duktiga och trevliga, säger Birte, som också är väldigt nöjd med dagverksamheten som hon besöker en gång i veckan.

- Jag brukar kalla dem min torsdagsfamilj. Vi har väldigt trevligt tillsammans med exempelvis bingo, gymnastik, samtal och fika, säger hon.

Inga-Britt Andersson är också nöjd med servicen i Storfors. Hon får hjälp med stödstrumpor, men också med aktivering tre gånger i veckan.

- Jag behöver sällskap för att kunna gå ut och promenera, så det känns väldigt bra med den hjälpen, säger hon.

Viviann Jakobsson jobbade på särskilt boende innan hon tog steget över till hemtjänsten och hon är nöjd med bytet.

- Det är friare att jobba i hemtjänsten och dagarna blir aldrig riktigt lika. Idag utför vi mer sjukvård än tidigare med provtagning och omläggning av sår, säger hon.

Handling och tvätt sköts numera av Samhall medan hemtjänstpersonalen fokuserar på omvårdnad av de äldre.

Storfors har en relativt ung personal med bara ett fåtal som närmar sig 60 år. De flesta är mellan 40 och 50 år och flera är ännu yngre. Många har jobbat länge och personalomsättningen är låg.

Enhetschef Eva Turunen är mycket nöjd med den kompetens som personalen besitter.

- Jag är jätteglad att vi har så låg omsättning och att vi har lyckats rekrytera undersköterskor, säger hon.

När personalen får frågan om vad som är roligast respektive tyngst inom yrket säger de flesta att mötet med människor är det som attraherar. Att få göra någon annans dag bättre och att få underlätta i vardagen är drivkraften.

I de allra flesta hem möts personalen av glädje och tacksamhet. Det som många upplever som tyngst är att leverera den varma maten. Det sker alla dagar i veckan och handlar om att hantera värmeskåp och många matlådor som ska bäras uppför många trappor.

- Det kan kännas lite tungt och skapar en del stress, men jag gillar verkligen mitt jobb. Jag kan alltid lita på att mina jobbarkompisar ställer upp om det kör ihop sig, säger Ronja Ludvigsson.

Både hon och de övriga inom Storfors hemtjänst kan vara stolta över den service de levererar. Att ligga på femte plats i landet när kunderna bedömer om personalen bemöter dem på ett bra sätt och om de känner sig trygga att bo hemma med stöd från hemtjänsten är riktigt, riktigt bra.

tabell

Grönt betyder att kommunen ligger inom den bästa fjärdedelen jämfört med övriga kommuner. Gult är de 50 procenten i mitten och rött är den sämsta fjärdelen. Siffrorna för 2018 visar att hemtjänsten i Storfors får gott betyg.

Senast publicerad av Eva Wiklund