Storfors historia blev levande för eleverna

När Värmlands museum tillsammans med Värmlands brandmuseum ordnade en dag för sjätteklassarna i Storfors och Bjurtjärn fick eleverna historiska kunskaper i både teori och praktik.


-Jättekul idé av muséet att ordna sådant här för skolan, säger Kicki Karlsson som fick instruera eleverna om hur en vattenpump sköttes förr. Vattnet langades  i hinkar från en damm till pumpen som sköttes för hand. Det krävdes lite styrka och samarbete för att brandmannen som höll i slangen skulle få en jämn vattenstråle.

Vattnet från älven har haft en stor betydelse för Storfors och vattnets kraft har utnyttjats till mycket. Eleverna fick konstruera ett vattenhjul efter instruktion av Henrik Ramberg från Värmlands museum. Det var spännande att se om konstruktionen av blompinnar, potatisar och små träbitar skulle snurra när vattnet hälldes över hjulet som en fors.

En grupp fick veta hur brandredskap och brandbilar sköttes när Björn Albinsson berättade om allt som finns inne i brandmuseet. Den sista gruppen fick i Badhusparken veta lite mer om det första rännverket som ursprungligen byggdes i slutet av 1500-talet för att kunna tillvarata vattnets kraft.

Museipedagog Henrik Ramberg berättar att museet har en ambition att söka samarbete och det här samarbetet med Brandmuseet och kraftsamlingen mot skolan var ett bra tillfälle. Att få ideella krafter att se möjligheter, som idag med Bo Lövgren som vet mycket om Storfors historia, är också något som Henrik tycker är viktigt.

-Kul att muséet intresserar sig för Storfors och ger oss den här möjligheten, säger Lars Ekeberg som är lärare i årskurs 6. Förarbetet inför dagen har varit att prata om vattnets betydelse för hyttor, järnverk, slussar och kanaler och fundera över varför orten heter Storfors. Efterarbete blir det sedan i skolan med fler tips från Värmlands museum.


Senast publicerad av Kristina Elmström