Logotype för Storfors kommun

Ny pedagogik på förskolan Änglagård

”Jag är en robot!” En liten tjej skrattar och rör sig lite stelt genom lekrummet iklädd stora papprullar på armar och ben.

Strax intill har kompisarna byggt en klättertrappa av små pallar.

På förskolan Änglagård har man både byggt om och tänkt om när det gäller barnens vardag.

 

- Vi har inspirerat oss av filosofin Reggio Emila, säger förskollärare Emma Uutela.

Grundaren till den filosofin, Loris Malaguzzi, har en djup respekt för barnet och en övertygelse om att alla föds intelligenta och med en stark drivkraft att utforska världen.

Grundtanken är att miljön ska uppmuntra till lek, utforskande, kommunikation och lärande. Man ska också ge barnen stor möjlighet till inflytande. Nytt på Änglagård är att allt material numera finns tillgängligt på barnens höjd för att de ska bli inspirerade och dessutom kunna nå det de vill ha. Lådor är märkta med bilder på innehållet. Man jobbar också med material som inte är riktigt ”färdigt”, där barnens fantasi bestämmer.

- Vi hade köpt in massor av pallar att sitta på i våra samlingar, men så ville barnen bygga en bana med pallarna istället, och en trappa, berättar Emma.

Miljön är mer avskalad än tidigare, men det finns också många möjligheter att jobba med olika saker. Exempelvis magnettavlor med olika byggstenar, en ateljé med nya objekt att utforska och kanske avbilda på olika sätt varje dag, ljusbord och en overheadprojektor som man kan använda till lite allt möjligt.

- Vi använder en hel del från naturen som kottar och pinnar eller vardagsprylar som tomma toarullar. Ofta kommer barnen på helt andra sätt att använda sakerna än vi trott, berättar förskollärare Mervi Fält.

När det är dags för mat finns det inga bestämda platser. Barnen väljer själva var de vill sitta och det har fungerat alldeles utmärkt.

- Det känns som att det har blivit lugnare i gruppen. Barnen är inte lika beroende av oss utan hittar på egna saker i större utsträckning, säger barnskötare Ann-Christin Larsson.

- Jag tycker att vi har lyckats skapa en mer tillåtande pedagogik. Barnen vill ofta vara med och hjälpa till i våra olika projekt, och det får de naturligtvis, säger Mervi Fält.

Änglagård har fyra personal och 17 barn.

Senast publicerad av Eva Wiklund