Logotype för Storfors kommun

Bredband och IT

Bredband är ett samlingsnamn för en rad olika tekniker som gör det möjligt att ansluta till internet med hög överföringshastighet.
Både fasta och mobila lösningar marknadsförs som bredband. Vanligen ger fast bredband via fiber högre överföringshastighet än mobilt bredband.

Du som bor på i Storfors centralort eller i Bjurtjärnsområdet kommer inom den närmaste tiden att märka av den kommande utbyggnaden på fiber och bredband som sker i kommunen. Här kan du läsa mer om fiber och bredband.

GlobalConnect (tidigare IP-Only) arbetar just nu med utbyggnaden av fibernätet i Storfors kommun.

Beställ fiber och tjänster i Värmland - GlobalConnect Länk till annan webbplats.

Mer Bredbandsinformation

Förutom bredband via fiber finns det också mobilt bredband som en rad olika tjänsteleverantörer kan erbjuda. På Post och Telestyrelsen (PTS) hemsidor kan du hitta mer information. Bland annat om nyttan med att skaffa bredband:

https://pts.se/sv/privat/internet/bredband/ Länk till annan webbplats.

Här kan du också hitta mer information om du saknar bredband idag:

https://pts.se/sv/privat/internet/bredband/jag-har-inte-bredband

Flera trådlösa alternativ till trådbundet bredband | PTS

Mer information om vad händer med fiberutbyggnaden i Storfors:

Fiber i tätorten - Storfors Kommun

Fiber på landsbygden - Storfors Kommun

Information om 5G

5G är den femte generationen av mobilnät. På den här sidan kan du ta del av frågor och svar kring utvecklingen av 5G nätet. Det är Post och Telestyrelsen (PTS) som har publicerat ”Frågor och svar om 5G. https://pts.se/5g Länk till annan webbplats.

Nerläggning av kopparnätet

Telia har aviserat att man nu tar nästa steg för att gå över till framtidens nät vilket innebär att det gamla kopparnätet med tiden kommer att läggas ner först på landsbygden men senare även i tätorten.

Eftersom tjänster över fiber- och mobilnät erbjuds av en mängd olika aktörer är det den samlade marknaden som kommer att erbjuda alternativen till kopparnätet. I de fall en kund inte erbjuds en ny lösning av sin nuvarande operatör kommer Telia säkerställa att kunden får möjlighet till information om de alternativ som finns tillgängliga på marknaden. Detta sker bland annat via en operatörsneutral kundtjänst dit kunder kan vända sig för att få hjälp att hitta de alternativ som passar deras behov bäst. Den operatörsneutrala kundtjänsten, Telekomguiden, har följande kontaktuppgifter: Telefon: 010 -130 79 00, Mejl: info@telekomguiden.se, Hemsida: www.telekomguiden.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Telia kommer att ha särskilda erbjudanden för de kunder som berörs av förändringen. Telias lösningar via mobilnätet har en kraftfull inbyggd antenn som fångar upp även svaga mobilsignaler vilket gör att det går att ringa eller surfa även på ställen där mobiltelefoner vanligtvis inte fungerar. Vid behov erbjuds dessutom en yttre antenn samt installationshjälp. Vid frågor hänvisas till Telias särskilda kundtjänster: Konsument: 020-34 12 40 Företag: 020-30 50 50. Eller ringa Telias kundtjänst 90 200.

I det fall ett hushåll eller företag bedömer att ingen leverantör på marknaden kan leverera telefoni eller Internet till dess bostad/verksamhetsställe kan man vända sig till PTS för att ansöka om stöd. Läs mer på: https://www.pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-for-att-ge-hushall-och-foretag-tillgang-till-grundlaggande-internetuppkoppling-och-telefoni/Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

 

Grävning för stamfibern i närheten av Bjurbäcken

Senast publicerad av Eva Wiklund