Storforsföretaget Fore Its växer

När Securitas får problem med sina parkeringsautomater i Kalmar kan Emil Larsson lösa problemet på distans - från Storfors.
Just nu har familjeföretaget Fore Its riktigt god medvind.

23-årige Emil Larsson har jobbat i pappa Stefan Larssons företag det senaste året, och han ser det inte som något problem att pendla från Karlstad till kontoret i Storfors.
- Vi gör ju väldigt mycket på distans, så ett par dagar i veckan jobbar jag även från mitt eget hemmakontor i Karlstad, säger han.

Men vad gör då Fore Its?
Jo, man köper in och distribuerar parkeringsterminaler från Parkeon i Frankrike. Sedan utvecklar företaget mjukvaran med appar och olika betalningslösningar och svarar dessutom för servicen.
- Man kan säga att en modern parkeringsautomat är som en stor smartphone, förklarar Emil.
Nyligen tog företaget hem en order värd 10 miljoner kronor under tre år.
- Vi kommer att leverera terminaler till parkeringar vid sjukhus, polis och brandkår i hela Västra Götalands län. Där blir vi också först ut i Sverige med en toutchterminal som är androidbaserad, säger han.

Att ta hem den västsvenska ordern var stort, men ambitionerna sträcker sig mycket längre än så.
- Just nu deltar vi i flera upphandlingar och vi planerar att expandera både i Norge och Finland, säger Emil, som just fått en ny kund i vardera grannland.
- Om några år räknar vi med att ha tusen terminaler i drift jämfört med dagens knappa hundra, säger han.

Företaget har just anställt en person som ska sköta ekonomihanteringen och till våren väntar ytterligare en nyanställning.
- Vi kommer att anställa en kille som går fordonsmekanisk utbildning och som har praktiserat hos oss. På insidan har våra terminaler stora likheter med en modern bil, så det är en jättebra utbildning, säger Emil.
Nästa steg blir att hitta en lokal för att flytta hemmakontoret till större ytor.
- Det behövs nu när vi växer, säger den unge entreprenören, som redan på gymnasiet visste att han ville syssla med företagande. Han var med och startade UF-företaget Alltjänst.
- Det gick riktigt bra och jag lärde mig mycket. Jag älskar friheten som egen företagare, säger Emil, som också kan formulera det som han ser som viktigast i företagandet:
- Du måste alltid vara ärlig. Är du sen med en leverans så ring och säg det. Att kommunicera med sina kunder är jätteviktigt.

Senast publicerad av Eva Wiklund 2016-03-31