Logotype för Storfors kommun

Piscator firar 20 år som bilverkstad 8 maj

Fredag 8 maj firar Piscator Bil 20-års-jubileum hela dagen.

Fredag 8 maj firar Piscator Bil 20-års-jubileum hela dagen.

I maj är det 20 år sedan Peter Piscator startade bilverkstad i Storfors.
Det vill han och hans personal fira tillsammans med storforsarna.
- Vi ska ha en extra festlig dag med olika erbjudanden den 8 maj, säger han.

Peter har "alltid" varit intresserad av bilar och teknik. Det tekniska påbrået kom nog från pappan om länge drev tv- och radioaffären i Storfors.

Efter fordonslinjen jobbade han sju år på Volvo i Kristinehamn innan han öppnade egen arrendeverkstad i lokaler på OK-macken 1995. Tre år senare öppnade han verkstaden på norra industriområdet.

- Jag började med en anställd, men de senaste åren har vi varit mellan tre och fyra i firman, säger han.

Idag går en stor del av tiden åt till att hålla sig uppdaterad och att utbilda sig inom det senaste. Yrket har gått från att vara ett mekaniskt jobb till att bli mer högteknologiskt. Om man förr bytte avgassystem eller bromsar på var och varannan bil, så gör man idag desto fler elektroniska diagnoser.

Peter Piscator menar också att det är något man bör tänka på när man köper en begagnad bil privat.

- För dryga femhundringen kan man göra en elektronisk diagnos för att se så att mätarställning och andra uppgifter stämmer. Man kan också se om bilen varit krockad, så det är en bra försäkring, säger han.

Idag är service en vanlig orsak till att lämna in bilen och många väljer också att "släcka sina tvåor" från bilprovningen i Storfors. Reparationer och felsökning av aircondition har också blivit allt vanligare. En del kunder har också upptäckt att de kan utföra reparationer på nybilsgarantin även på en mindre verkstad.

- Det gäller ju på alla verkstäder numera, men det finns fortfarande kunder som inte upptäckt det. De tror att de måste serva eller laga bilen på en märkesverkstad för att garantin ska gälla, men så är det inte alls, säger han.

För Peter har arbetet även blivit mer administrativt. Förr fick han bläddra i en katalog och beställa varor via telefonen – idag sker allt via internet. Supporten har också blivit väldigt viktig.

- Genom Bosch har vi en fantastisk support. Det är ovärderligt om man kör fast i ett problem, säger Peter, som ser just problemen som välkomna utmaningar.

- Det finns nästan inget roligare än när man kommer på vad som är fel, speciellt om andra har gått bet, skrattar han.

Trogna kunder

Kundtillströmningen har varit relativt stabil under åren och företaget har många trogna kunder.

- De allra flesta kunder som vi har är återkommande. Vi har även en hel del pendlare som hittat till oss. Det är ju perfekt att kunna lämna in bilen på verkstad medan man är på jobbet. Det har blivit väldigt uppskattat att vi skjutsar och hämtar på jobbet eller erbjuder en lånebil, säger Peter.

En trogen kund är Lennart Lokind, som trivs med den familjära stämningen.

- Det känns väldigt skönt att som kund kunna få kliva in i verkstaden och snacka med grabbarna. Det ger en väldig trygghet, säger han.

Fredag den 8 maj bjuder Peter in till mingel på Piscator hela dagen. Då kan man bland annat göra en gratis bildiagnos.

Trogna kunden Lennart Lokind trivs med att få kliva in i verkstaden.

Trogna kunden Lennart Lokind trivs med att få kliva in i verkstaden.

Senast publicerad av Eva Wiklund