Hammargården

Hammargårdens vårdboende är ett särskilt boende för människor med stora omvårdnadsbehov. Här finns 16 lägenheter för permanent boende, samt två rum med så kallad sviktplats där man bor tillfälligt, för en kortare tid.

Hammargårdens vårdboende är uppdelat på två sidor som samverkar med varandra och ligger i anslutning till varandra och där finns vård personal dygnet.

Här bor kunden i en mindre lägenhet som har kombinerat sov- och vardagsrum samt egen dusch och toalett. I många av rummen finns det även kokplatta, mindre kylskåp och diskbänk för enklare matlagning. Med undantag för svikrummet som består av ett rum med egen dusch och toalett.
När kunden flyttar till Hammargården får denne ta med sig sina egna möbler. Säng och enkel madrass ingår i hyran som grundutrustning

Plats på Hammargården erbjuds efter att den enskilde (kunden) fått ett beslut på detta av kommunens biståndsbedömare, och när man flyttar in skrivs kontrakt på lägenheten med Stiftelsen Björkåsen.


Besökstider
Fria besökstider, men vi ser helst att man inte kommer på besök allt för sent på kvällen.

Gemensamhetsutrymmen
På Hammargården har ett gemensamhetsutrymme kallat ”Minnenas Cafe” arrangerats. Detta för att skapa en naturlig och trivsam plats för kunder att ta en fika med personal, andra kunder eller nära och kära. Här finns en vattenkokare där en kaffetår eller tekopp kan tas när som helst. Ibland finns fikabröd att tillgå men för att vara på den säkra sidan som anhörig kan det vara klokt att själv ta med detta om så önskas.

På Hammargården finns också ”Sinnenas salong” ett rum som exempelvis frisören eller fotvårdsspecialisten kan använda när denne kommer. Rummet kan också nyttjas om kunden får sitt hår rullat, fotbad, blir rakad eller ompysslad av sin anhörig eller av personal.


Kontaktpersoner
Vid inflyttning på boendet utses två av undersköterskorna till kontaktpersoner. Dessa är till för att säkerställa kunden och närståendes rätt till inflytande och information. Kontaktpersonen ska också fungera som en länk mellan kunden, närstående och verksamheten. Det är kontaktpersonen som ska föra information vidare till sitt arbetsteam om förändringar och annan fakta som kan beröra eller påverka den kunden.

Vårdtagarmöte
Var femte vecka har boendet vårdtagarmöte där olika professioner, vilka har en vårdrelation till alla kunder och har en genomgång av alla kunders vård och omsorgsbehov. Detta för att kvalitetssäkra vår vård och omsorg.


Kostnader
Kunden betalar hyra för sin lägenhet, och utöver det betalar kunden även för mat och omsorg. Personal finns alltid tillgänglig dygnet runt på kommunernas skärskilda boendeformer. Kommunens avgiftshandläggare kan hjälpa till vid frågor.

Telefonnummer: Se högerspalten


 


Kontakt

 

Enhetschef

Åsa Jonsson
0550-652 67

Undersköterskor
0550-652 91 
0550-652 62

Sjuksköterskor

0550-652 52
070-2064271

Biståndshandläggare

 

Avgiftshandläggare
Nina Karlsson
0550-65153

 

Senast publicerad av Kristina Elmström 2016-09-29